Γράφει ο Δημήτρης Βάλλας
Πωλείται και σαν σουβενίρ και εάν δεν γνωρίζει κάποιος το μυστικό της είναι δύσκολο να αντιληφθεί τη... φιλοσοφία της!
Εξωτερικά μοιάζει με μια απλή πήλινη κούπα η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάλλιστα όπως ένα κανονικό ποτήρι κρασιού.
Η έκπληξη όμως που έρχεται στη συνέχεια είναι μεγάλη και αποτελεί
μάλιστα και τουριστική ατραξιόν για τους πωλητές κυρίως του ακριτικού
νησιού της Σάμου, από όπου και έλκει την καταγωγή της.
Αν λοιπόν το κρασί ή το υγρό ξεπεράσει το όριο μιας γραμμής που είναι
χαραγμένη στο εσωτερικό της , τότε η κούπα αδειάζει, το υγρό χύνεται από
τη βάση της και... περιλούζει, αυτόν που την κρατά και που τόλμησε να
ξεπεράσει το όριο.
Πρόκειται για την τιμωρία του υβριστή από τη νέμεση καθώς αυτός ξεπέρασε κάθε όριο του μέτρου προκαλώντας θεούς και ανθρώπους...
Η επινόησής της χρονολογείται κάπου στον 6ο π. Χ αιώνα. Εμπνευστής και
κατασκευαστής της ήταν ο μεγάλος Σάμιος φιλόσοφος, μαθηματικός,
γεωμέτρης και μουσικός Πυθαγόρας και είναι γνωστή σαν η «κούπα του
Πυθαγόρα», η «δίκαιη κούπα» ή- πιο λαϊκά- το έξυπνο ποτήρι.
Ένα ακόμα συμβολικό αντικείμενο που θεωρήθηκε σαν ...
ένα αριστούργημα της υδραυλικής τέχνης των Αρχαίων Ελλήνων, αλλά και σαν ένα μέσο διδαχής θα είναι ο πρωταγωνιστής μας στις σημερινές ιχνηλασίες!
ένα αριστούργημα της υδραυλικής τέχνης των Αρχαίων Ελλήνων, αλλά και σαν ένα μέσο διδαχής θα είναι ο πρωταγωνιστής μας στις σημερινές ιχνηλασίες!
Ο Πυθαγόρας ο Σάμιος, θεωρείται ο θεμελιωτής των ελληνικών μαθηματικών
και δημιούργησε ένα άρτιο σύστημα για την επιστήμη των ουρανίων σωμάτων,
που κατοχύρωσε με όλες τις σχετικές αριθμητικές και γεωμετρικές
αποδείξεις.
Γεννήθηκε σε χρονολογία που δεν μας είναι γνωστή, αλλά που εικάζεται πως
είναι μεταξύ των ετών 580 – 572 π.Χ. και ως επικρατέστερος τόπος
γεννήσεως παραδίδεται η νήσος Σάμος.
Η «κούπα του Πυθαγόρα» ή αλλιώς δίκαιη κούπα, που κατασκεύασε ο Σάμιος
φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής είχε σαν
στόχο, την υπόδειξη και την τήρηση του μέτρου, «μέτρον άριστον».
Πέρα από τον περιορισμό της κατανάλωσης κρασιού μέσα από ένα «έξυπνο
ποτήρι», ο Πυθαγόρας ήθελε να διδάξει στους μαθητές του την εγκράτεια
και την τήρηση του μέτρου.
Έτσι λοιπόν... Στο εσωτερικό της υπάρχει χαραγμένη μία γραμμή, η οποία οριοθετεί την ποσότητα του κρασιού.
Αν ο χρήστης δεν υπερβεί τη γραμμή, τότε μπορεί να απολαύσει το ποτό του.
Ωστόσο, αρκεί μία παραπάνω σταγόνα για να ξεπεράσει τα όριο της γραμμής
και τότε η κούπα να... αδειάσει, χύνοντας όλο το κρασί από τη βάση της.
Στο κέντρο της κούπας υπάρχει μία στήλη που είναι τοποθετημένη πάνω από έναν σωλήνα που οδηγεί στο κάτω μέρος της.
Όσο γεμίζει η κούπα, παράλληλα η στάθμη του κρασιού ανεβαίνει και στο
εσωτερικό της κεντρικής στήλης. Από τη στιγμή που το υγρό δεν ξεπερνά
την οριοθετημένη γραμμή δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Μόλις, όμως
το υγρό υπερβεί τη γραμμή, τότε τα μόριά του παρασύρουν το ένα το άλλο,
έχοντας ως αποτέλεσμα το άδειασμα της κούπας.
Η κατασκευή του Πυθαγόρα ακολουθεί το νόμο που ανέπτυξε ο Pascal αιώνες αργότερα για τα... συγκοινωνούντα δοχεία.
Η ύβρις ήταν βασική αντίληψη της κοσμοθεωρίας των αρχαίων Ελλήνων. Όταν
κάποιος, υπερεκτιμώντας τις ικανότητες και τη δύναμή του (σωματική, αλλά
κυρίως πολιτική, στρατιωτική και οικονομική), συμπεριφερόταν με βίαιο,
αλαζονικό και προσβλητικό τρόπο απέναντι στους άλλους, στους νόμους της
πολιτείας και κυρίως απέναντι στον άγραφο θεϊκό νόμο -που επέβαλλαν όρια
στην ανθρώπινη δράση-, θεωρούνταν ότι διέπραττε «ὕβριν», δηλαδή
παρουσίαζε συμπεριφορά με την οποία επιχειρούσε να υπερβεί τη θνητή φύση
του και να εξομοιωθεί με τους θεούς, με συνέπεια την προσβολή και τον
εξοργισμό τους.
Η βίαια, αυθάδης και αλαζονική αυτή στάση και συμπεριφορά, που
αποτελούσε για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο παραβίαση της ηθικής τάξης και
απόπειρα ανατροπής της κοινωνικής ισορροπίας οδηγούσε τελικά στην πτώση
και καταστροφή του «ὑβριστοῦ».
Αποδίδοντας την αντίληψη σχετικά με την ύβρη και τις συνέπειές της, όπως
τουλάχιστον παρουσιάζεται στην αρχαιότερή της μορφή, μπορούμε να πούμε
ότι οι αρχαίοι πίστευαν πως μια «ὕβρις» συνήθως προκαλούσε την επέμβαση
των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «ἄτην»,
δηλαδή το θόλωμα, την τύφλωση του νου. Αυτή με τη σειρά της οδηγούσε τον
υβριστή σε νέες ύβρεις, που τελικά προκαλούσαν την «νέμεσιν», την οργή
και εκδίκηση δηλαδή των θεών, που επέφερε την «τίσιν», δηλαδή την
τιμωρία και την καταστροφή του.
Η λέξη ύβρις πέρα από τη λόγια νεοελληνική χρήση της με τις σημασίες
«βρισιά» (κυρίως στον πληθυντικό αριθμό «ύβρεις») και συνακόλουθα «κάτι
που θίγει την τιμή και την αξιοπρέπεια κάποιου» , αρκετές φορές
χρησιμοποιείται και στην εποχή μας, σε πιο προσεγμένο επίπεδο λόγου, με
την αρχαιοελληνική σημασία της για να χαρακτηρίσει ανάλογες αλαζονικές
συμπεριφορές συνανθρώπων μας».
Η τιμωρία από την κούπα του Πυθαγόρα , άντε να λεκιάσει κανένα παντελόνι
με κόκκινο κρασί, όμως, ο συμβολισμός της παραμένει μέχρι και σήμερα
ζωντανός για την ύβρη και τη νέμεση που ανά πάσα στιγμή μπορεί να
επέλθει, όταν ο ανθρώπινος εγωισμός περάσει τα όριά του...
Πηγή: eleftheria.gr/ μέσω ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου